پیچ و مهره ها کاربرد وسیعی در زندگی انسان ها دارند و بدون حضور آن ها نمی توان هیچ پروژه عمرانی یا ساختمانی را جلو برد. نه تنها در صنایع بلکه پیچ و مهره ها حتی در مصارف ساده خانگی نیز نقش پررنگی دارند. حتما برای شما هم پیش آمده است که بخواهید پیچ یا مهره بخرید اما اطلاعات کمی در این زمینه داشته اید. برای این که از اتفاقاتی مانند ضرر و زیان یا عدم کارایی مناسب جلوگیری کنیم لازم است تا درباره انواع پیچ و مهره بخوانیم و بدانیم. یکی از مواردی که برای خریداران ارزش بسیار زیادی دارد قیمت پیچ و مهره است.

در ادامه همین مطلب می خواهیم به موضوع قیمت پیچ و مهره بپردازیم و درباره انواع پیچ و مهره و موارد تاثیرگذار روی قیمت آن ها صحبت کنیم. برای این که درک بهتری از مطالب داشته باشید بهتر است ابتدا به موضوع پایه ای شیوه تولید بپردازیم.

یک پیچ چگونه ساخته می شود؟

پیچ ها انواع و اقسام گوناگونی دارند و هر کدام کار خاصی را انجام می دهند. اگر بخواهیم به مدل هایی از پیچ اشاره کنیم می توانیم انواع آلنی و استاد بولت را نام ببریم که جزو مهم ترین انواع پیچ ها هستند. پیچ های شش گوش هم معروف بوده و کاربرد وسیعی دارند.

سوالی که مطرح می شود این است که آیا لازم است این همه پیچ داشته باشیم؟ در پاسخ باید گفت بله! اگر نوعی از پیچ لازم نبود هیچ گاه ساخته نمی شد. در واقع حضور انواع پیچ بیان می کند که انسان در طول زمان و کار خود با یک نیاز مواجه شده است و سپس تصمیم به ساخت نوع جدید از پیچ یا مهره گرفته است. بنابراین هر پیچ در عین این که شباهت هایی با انواع دیگری دارد اما نباید آن را دقیقا مشابه آن ها دانست چرا که طراحی پیچ می تواند تغییر زیادی در کاربرد آن ایجاد کند.

پیچ ها از دو قسمت اصلی گل و بدنه تشکیل می شوند. قسمت گل پیچ در واقع همان سر آن است که بزرگ تر و ضخیم تر است. این قسمت در مدل های متنوعی طراحی و ساخته می شود. به عنوان مثال در پیچ شش گوش، طراحی گل پیچ به شکل یک شش ضلعی است.

قسمت بعدی بدنه پیچ است که اصلی ترین بخش آن نیز به حساب می آید چرا که به دلیل وجود چنین شیارهایی روی آن پیچ، پیچ می شود! بدون وجود این شیارها نمی توان از پیچ استفاده کرد. در اصطلاح تخصصی به این شیارها رزوه گفته شده و به چنین پیچی، پیچ رزوه دار می گویند.

پیچ ها اکثرا فلزی هستند. فلزات بعد از خروج از کارخانه مادر به تولیدکننده های پیچ و مهره تحویل داده می شوند. این فلزات تحت شرایطی به چیزی تبدیل می شوند که ما به آن پیچ می گوییم. فلزات درون دستگاه های برش قرار می گیرند و به شکل کنونی شان تبدیل می شوند اما برای ما جالب است بدانیم که با وجود فرایند در ظاهر ساده ای مانند فرایند فوق که ذکر کردیم، چرا قیمت پیچ و مهره این قدر متفاوت است و چگونه می توان ساز و کار قیمت گذاری را درک کرد؟ در ادامه به شفاف سازی همین موضوع خواهیم پرداخت.

قیمت پیچ و مهره

سوال اساسی ما در این مطلب همین است؛ قیمت پیچ و مهره چگونه تنظیم می شود؟ در واقع در قیمت گذاری فاکتورهای بسیاری اثر می گذارند؛ در زیر مهم ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت ها را بیان می کنیم:

  • متریال به کار رفته برای ساخت پیچ و مهره
  • کیفیت و مرغوبیت متریال و مواد اولیه
  • شیوه ساخت
  • فناوری های به کار برده شده برای ساخت پیچ یا مهره
  • انرژی و زمان صرف شده برای ساخت
  • نیروی به کار گرفته شده برای ساخت
  • ارزش کالا و میزان تقاضا
  • وجود مواد اولیه در معادن یا طبیعت (میزان فراوانی)
  • در دسترس بودن
  • فرایندهای بارگیری و حمل و نقل
  • فرایندهای توزیع و عرضه به بازار
  • واسطه ها
  • طراحی و شکل پیچ
  • اندازه و ابعاد

مشاهده می شود که عوامل بسیاری در قیمت گذاری پیچ و مهره ها اثرگذارند و نمی توان به همه آن ها اشاره کرد اما ما مهم ترین موارد را بیان کردیم.

چه مواردی روی قیمت پیچ و مهره تاثیر می گذارند؟

همان طور که اشاره کردیم عوامل متعددی در تعیین قیمت پیچ و مهره اثرگذارند اما بیایید دقیق تر بررسی کنیم و ببینیم چرا قیمت ها به این شکل تنظیم می شوند؟

جنس و متریال

جنس پیچ و مهره از مهم ترین عوامل تعیین کننده در قیمت پیچ یا مهره است. در واقع اگر جنس را کنار بگذاریم شاید نتوان عامل دیگری پیدا کرد که به این اندازه تاثیرگذار باشد. بنابراین مهم ترین عامل تعیین قیمت، جنس پیچ یا مهره است.

جنس های متنوعی در بازار تولید می شوند؛ فولاد، استیل، کروم، زینک، آهن، گالوانیزه سرد، گالوانیزه گرم، داکرومات، چدن، آلومینیوم، پلاستیک و انواع پلیمر و... تنها گوشه ای از تنوع این بازار است. پیچ ها و مهره ها همگی جنس یکسانی ندارند و بسته به کاربری که خواهند داشت جنس مشخصی دارند. در قالب یک مثال ملموس می توان گفت که یک پیچ برای استفاده در محیط شرجی جنوب کشور سفارش داده شده است. از نظر شما کدام جنس برای این کاربری مناسب تر است؟ اصلا تفاوتی بین جنس پیچ ها وجود دارد؟

هر جنس خاصیت ویژه خود را دارد و برای درخواست فوق می توان پیچ با جنس ضد زنگ را پیشنهاد کرد اما باز هم شرایط آب و هوایی به تنهایی تعیین کننده نیست و باید موارد دیگر مورد بررسی قرار بگیرند. جنس به عنوان اصلی ترین تعیین کننده قیمت و پیچ مهره شناخته می شود و بعضی از جنس ها گران تر از سایر جنس ها هستند.

اندازه و سایز – طراحی و شکل پیچ و مهره

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار اندازه پیچ و مهره است. از آن جایی که هر چه بعد یک جسم بزرگ تر شود باید مواد اولیه بیشتری برای ساخت آن مصرف شود در نتیجه بدیهی است که سایزهای بزرگ تر گران تر از سایزها و اندازه های کوچک و ظریف باشند. همچنین طراحی نیز بسیار اثرگذار است.

عوامل دیگری روی قیمت پیچ و مهره اثر می گذارند که بیان دقیق تر آن ها در وب سایت آرین پیچ موجود است. بد نیست سری به این سایت بزنید و مقاله جامع و کامل تر را از آن جا پیگیری کنید.

https://arian-pich.com/%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%d9%be%db%8c%da%86-%d9%88-%d9%85%d9%87%d8%b1%d9%87-%d9%88-%d9%88%d8%a7%d8%b4%d8%b1/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.